English

Zespół rozproszony może znacząco zwiększyć efektywność organizacji

29% pracowników w Polsce pracowała ostatnio zdalnie (panel Ariadna) Dla porównania, wg badania MIT w USA - 34%.

Sytuacja epidemiologiczna stworzyła niepowtarzalne warunki dla efektywnej reorganizacji pracy. Zarządzanie rozproszonymi zespołami nie jest łatwe. Wymaga specyficznych umiejętności od liderów oraz zrozumienia specyfiki pracy zdalnej przez pracowników. Także odpowiedniej infrastruktury informatycznej pozwalającej zarówno na swobodną współpracę, jak i śledzenie postępów pracy i nieinwazyjne raportowanie.

Wzrost efektywności zespołu nie nastąpi od razu wraz ze zmianą zasad pracy, ale pozwoli na osiągnięcie znacznej poprawy pracy zespołu w relatywnie krótkim czasie. Pod warunkiem poprawnie przeprowadzonego wdrożenia.

Praca zdalna zazwyczaj wymaga przedstawienia produktów swojej pracy przez pracowników, a nie realizacji określonej liczby godzin. To powoduje, że pracownicy czują się bardziej odpowiedzialni za swoją pracę i bardziej się w nią angażują. Ponadto, czynniki, które wpłyną na produktywność to wzrost zadowolenia z pracy i niższy wskaźnik fluktuacji kadr.

Efektywność wzrasta także po stronie kosztowej. Obniżają się koszty pracownika i pracodawcy. Niższe lub brak kosztów dojazdu, więcej czasu na pracę i dla rodziny. Niższe koszty utrzymania biura.

W końcu, praca zdalna pozwala na budowanie lepszych zespołów, ponieważ znikają ograniczenia geograficzne związane z poszukiwaniem pracowników.

Jak rozpocząć budowanie zespołów rozproszonych?

  1. Zacznij od małych zespołów, których „produkty” można stosunkowo łatwo rejestrować.
  2. Określ zasady pracy, na przykład, czy praca odbywa się w określonych godzinach, czy też określana jest za pomocą terminów realizacji określonych „produktów” (tj. deadlines).
  3. Stwórz infrastrukturę informatyczną. Komunikatory, narzędzia planowania i raportowania oraz rozwiązania chmurowe pozwalające na pracę nad dokumentami w czasie rzeczywistym, itp. Konkretny zestaw narzędzi będzie uzależniony od specyfiki pracy zespołu.
  4. Przede wszystkim wdróż kulturę komunikowania się w formie krótkich i rzeczowych briefingów (np. jak w metodyce SCRUM). W zależności od dynamiki pracy, nawet codziennie.

Zdjęcie: http://www.freepik.com">Designed by Freepik